הספירה הגדולה - 2017

שלומית ליפשיץ וענת גל 26/06/2017 00:00

מוקדש לזכרו של אמוץ זהבי  ז"ל, שהיה מורה ומקור השראה...

 

 

שנת 2017 הייתה שנת שיא עם 1710 דיווחים - כמעט כפול מהשנה שעברה.

זהו גם המספר הגבוה ביותר של דיווחים בכל 12 שנות הספירה וגם מספר המדווחים (הסופרים), כ- 740, הוא הגבוה ביותר מאז תחילת מיזם הספירה. למעשה מספר המשתתפים בספירה גבוה בהרבה כי יש ספירות רבות שמגיעות ממשפחות, מכיתות ומקבוצות אחרות…

 

מספר הדיווחים המכובד קשור למאמץ הגדול שנעשה השנה על ידי החברה להגנת הטבע בניהולם המצוין של נירית לביא אלון ואלי חביב. החלה"ט הפיקה כרזות, מצגות, חומרי לימוד והנחיות בעברית ובערבית - ראו בקישורים.

גם למערכת החינוך, במגזר היהודי והערבי, הייתה תרומה משמעותית לספירה. נציין את בית הספר 'אדם וסביבה' בגעש, שם הגדילו לעשות וצילמו סרטון הסבר על ספירת הציפורים.

 

 

 

תורם נוסף למספר הדיווחים הגדול הייתה אפליקציית הדיווח שהוכנסה השנה לשימוש ואפשרה לדווח ישירות מהשטח. יישום זה סיפק גם חידוש מרתק: אפשרות לראות בכל רגע נתון את מצב הספירות על מפת ישראל.

כדי להעמיק בתוצאות הספירה לרשותכם סיכום מקוצר  וסיכום מורחב.

 

המסקנות

 

 

ההשוואה החמש שנתית מראה כי בחלק ממיני הציפורים חלה ירידה בשנה האחרונה -

ירידה לרמה הנמוכה ביותר לעומת השנים הקודמות.

אצל שלושה מינים נראה כי יש ירידה הדרגתית זו שנה רביעית ברציפות והן: דרור, בולבול וצופית.

 

 

 

 

1. במבט כלל ארצי נראית ירידה אטית אך מתמשכת, זו שנה רביעית ברציפות, באחוז הדיווחים על הצופית הבולבול והדרור.

 

2. אצל הצופית והדרור התמעט גם המספר הממוצע של הפרטים לדיווח. שני נתונים אלה ייתכן ומצביעים על ירידה באוכלוסיות שני המינים האלה.

 

3. מבט אזורי מראה שייתכן והמקור לירידה באוכלוסיית הצופית הוא בדיווחים משני אזורים: המרכז וירושלים וההר, המקור לירידה אצל דרור הבית הוא בדיווחים מאזור הצפון והמקור לירידה בבולבול הוא בדיווחים מאזור ירושלים וההר.

 

 

אזור הצפון

מספר הדיווחים בהם הופיעו המינים השונים בשנים 2013 -2017 באחוזים - מתוך 420 דיווחים

 

 

בשנה האחרונה לא חל שינוי משמעותי בשכיחות מיני ציפורי הסקר באזור הצפון ביחס לשנה שעברה

עם זאת דרור הבית מראה ירידה אטית זו שנה רביעית

 


 

אזור המרכז

מספר הדיווחים בהם הופיעו המינים השונים בשנים 2013 -2017 באחוזים - מתוך 983 דיווחים.

 

בדומה לאזור הצפון, בשנה האחרונה לא חל שינוי משמעותי לעומת השנה שעברה בשכיחות מיני הציפורים

מלבד הצופית שבדיווחים אצלה חלה ירידה של כ- 5%. בדיווחים השנה וגם בעבר דווחה במידה רבה יותר.

גם הדיווחים על הירגזי מתמעטים באטיות זו שנה רביעית ברציפות.

 


 

אזור ירושלים ושדרת ההר

מספר הדיווחים בהם הופיעו המינים השונים בשנים 2013 -2017 באחוזים - מתוך 201 דיווחים.

 
 
 

באזור ירושלים וההר אצל 4 מינים אחוז הדיווחים היה הנמוך ביותר

בחמש השנים האחרונות וגם נמוך ב- 5% (לפחות) לעומת השנה שעברה . מינים אלה הם הבולבול, הירגזי, הנקר,

והצופית - שגם מראה ירידה זו שנה רביעית ברציפות, בדומה למצבה באזור המרכז ובמבט הארצי.

 

 

אזור הדרום

מספר הדיווחים בהם הופיעו המינים השונים בשנים 2013 -2017 באחוזים - מתוך 107 דיווחים.

 

באזור הדרום חלה השנה עליה חדה בדיווחים על שחרור ביחס לשנה שעברה ולשנים שלפניה.

ציפורים אחרות לא דווחו במידה יוצאת דופן לעומת שנים קודמות.

 


 

 

4. בנוגע למינים הפולשים: מיינה ודררה -  בשורות טובות - מגמת העלייה בדיווחים פסקה וגם נראה כי התייצב מספר הפרטים הממוצע לתצפית. נתונים אלה מצביעים על כך שייתכן וההתפשטות של אוכלוסיות מינים אלה נעצרת.

 

 

 

מה ריגש אותי? ההשתתפות הרבה של מערכת החינוך!

קרוב ל- 300 מוסדות החינוך וכ- 550 דיווחים! בהנחיה של מדריכים ומורים הספירה הפכה בבתי ספר מסוימים לחגיגה מרגשת והיוותה מרכיב חיוני בתהליך חינוכי משמעותי ומעמיק. אחד מבתי הספר ששלח מספר דיווחים  גבוה במיוחד, כ- 17 דיווחים, היה 'אילן רמון' בבאר יעקב. כשבדקתי מי המורה שעל שמה נשלחו התצפיות הגעתי לענת גל ובקשתי ממנה שתספר איך היא עושה את זה! היא נענתה בשמחה.

 

 

 

 

 

 

ענת גל:

במסגרת עבודתי אני מלמדת שיעורי חקר טבע וציפורים בבתי ספר יסודיים. השנה, שילבתי בשיעורים גם את פרויקט "ספירת הציפורים הגדולה". הסברתי לתלמידים את מטרת הפרויקט והם נלהבו לשמוע כי יוכלו לתרום לשמירה על הטבע בישראל.

התלמידים הכינו במחברותיהם טבלה פשוטה בה ציינו את מין הציפור ואת מס' הפרטים שנצפו ולמדו את כללי התצפית. בכל שיעור יצאנו לתצפית של 10 דקות בלבד. בסוף כל תצפית סכמנו את התוצאות והכנסנו ביחד את המידע לאתר האינטרנט.

 

 

 

תלמידי בית הספר רגבים ברמת גן - מאתרים ומזהים ציפורים

 

המשימה הפשוטה של ספירת ציפורים בחצר בית הספר אפשרה השתתפות של תלמידים החל מכיתה א'! ההנאה וההצלחה הגיעו בקלות ובמהירות והעניקו לתלמידים תחושת מוטיבציה, חשיבות וערך עצמי -  בתוך 10 דקות ובכמה פעולות פשוטות הם גם נהנו וגם תרמו לשמירת טבע!

כמו כן, הפרויקט הביא את התלמידים לעבודה בשיתוף פעולה: חלק מהתלמידים היו 'מאתרים' את מיקום הציפורים, חלק היו 'סופרים' וחלק היו 'כותבים'.

התלמידים הבחינו כי הציפור הנצפית במספר הרב ביותר בסביבת בית הספר היא יונה. עד מהרה הם החלו לזהות את היונים לא רק על פי מאפייני המראה והצבע שלהן, אלא גם לפי סגנון התעופה שלהן והתעופה בלהקה. כך שהחזרה על התצפיות וההתמקדות במספרים, הביאה את התלמידים לשיפור מיומנויות זיהוי הציפורים.

 

 

בית הספר אילן רמון בבאר יעקב - סיכום תצפית

 

בעזרת אתר האינטרנט של הספירה, יכולנו לצפות בדיווחים שתרמנו לספירה וראינו כיצד משבוע לשבוע אזורי הדיווח שלנו מתמלאים בתצפיות מרובות. עקבנו באדיקות גם אחר מספר התצפיות שנשלחו מתחילת הפרויקט, שהלך ועלה בקצב מסחרר מדי יום.

מדי פעם, התעניינו גם במצב ספירת הציפורים באתרים שונים בארץ, בלחיצה על המפה הווירטואלית ראינו אילו מיני ציפורים נצפו באזור אילת, בקריית שמונה ובכל רחבי הארץ.

 

במהלך תקופת הספירה, התנוססה באתר האינטרנט של בית הספר 'אילן רמון' בבאר יעקב, מודעה שהעניקה מידע על הפרויקט והזמינה גם את ההורים והתלמידים לערוך תצפיות - מחוץ למסגרת הלימודים. ואכן, באזור בית הספר נכנסו למאגר גם תצפיות פרטיות שנערכו על ידי תלמידים והוריהם מהבית.

כמו כן, במסדרון בית הספר הוצב לוח גדול עם פוסטר של ציפורים הנפוצות בחצר הבית, מידע על חשיבות הספירה, דוגמה לדף תצפית וכן תמונות של התלמידים מכיתות א'-ד' שהשתתפו בספירה.

 

כל הפעולות האלה העלו את המודעות לפרויקט והזמינו קהל נוסף להשתתף ולתרום לשמירת טבע. בסוף הפרויקט, התנוססה על לוח זה גם תעודת ההוקרה שבית הספר זכה לה בכבוד רב, על תרומתו לשמירה על הציפורים בארצנו.

בכנס זואולוגיה שנערך בבית הספר, עמדו נציגים מהכיתות שספרו בפני תלמידים מכיתות אחרות, הורים, מורים והמנהלת והסבירו בידע רב את משמעות הפרויקט, חשיבותו, מה ניתן ללמוד ממנו ומדוע כדאי לתרום 10 דקות מזמננו ולספור ציפורים.

 

 

 

 

התגובות היו אוהדות מאוד ומלאות הערכה לתלמידים שהציגו וערכו את הספירה. השומעים הופתעו ממגוון המינים שנצפה בסביבת בית הספר ומיכולותיהם של התלמידים להכיר ולזהות את המינים הללו. בסה"כ נצפו בביה"ס 21 מינים אותם הילדים הצליחו לזהות בעצמם. פרויקט הספירה היה כה משמעותי ומהנה שהתלמידים התעקשו להמשיך ולספור וכך המשכנו לעריכת עבודת חקר המשווה בין מיני הציפורים שנצפו בסביבתנו בין חודש ינואר עד מרץ. בתצפיות אלו ניכר שינוי במינים נודדים שהופיעו לקראת האביב וגם עבודה זו הוצגה כמובן להורים בגאווה רבה.

 

לסיכום, פרויקט ספירת הציפורים הוא פרויקט מקסים, קל מאוד לביצוע במסגרת בית הספר ומביא לתוצאות מדהימות! הוא תורם לתלמידים תחושת הצלחה ונקיטת יוזמה לשמירת טבע, הוא תורם לתלמידים, למורים ולהורים ביצירת מודעות לציפורים ולרצון לשמור עליהן והוא בפשוט... כיף! נסו!

 

 

גרף ההשוואה בין דיווחי המומחים לדיווחים של יתר משתתפי הספירה

 

 

 

נראה כי ברוב מיני הציפורים יש דמיון. מין יוצא מהכלל הוא הירגזי עליו דיווחו המומחים יותר - במידה ניכרת.

תוצאות אלה מחזקות את ההנחה שנתוני הספירה משקפים את המצב בשטח

ושגם תצפיות של משתתפים שאינם "מומחים" - אמינות!