סתרי צוקים בארבל

ליאור כסלו 03/01/2016 00:00

הארבל הוא אחד המקומות הקשים והמאכזבים מבחינתו של מדריך הצפרות. לרוב מגוון הציפורים אינו גדול ונדרשת סבלנות רבה מצפרים שמבקשים לצפות בציפורי הצוקים, אך אם זאת תצפית בארבל יכולה להיות מדהימה וניתן לצפות במקום בציפורים מבוקשות מאוד כמו כתלי וסתרי צוקים - הניצבים בראש הרשימה.

מינים נוספים שנצפים הם בארית הרים, פפיון הרים, צוקית בודדת, סנונית סלעים, סיס גליל ואחרים.

הכתלי שנמצא בארבל לפני כשבועיים על ידי הצפר רמי דוס, ביחד עם מזג אוויר אביבי (שבינתיים השתנה לחורפי), קראו לי: "ליאור! לך אל הארבל, עם חברי חוג הצפרות…" (מומלץ לחזור ולקרוא את המשפט הזה כציווי תנכ"י) וכך עשיתי.

בשעה 08:00 נפגשנו בכניסה להר הארבל ומשם ירדנו אל המצודה.  בדרך הספקנו לראות זרון תכול, צוקיות בודדות, פיפיון הרים, תפוחיות, חוחיות ומינים נפוצים אחרים.

החיפוש אחר הכותלי לא העלה דבר והחלטנו להתמקד באזור המצודה שם הוא נצפה ימים ספורים קודם לכן… בעוד אנחנו צופים באזור המצודה, אחד מחברי הקבוצה "הפליש" (הבהיל/הבריח - בתום לב…) ציפור והיא נעמדה לא רחוק מאתנו על האחד הסלעים.

אני "שם" אותה במשקפת ורואה להפתעתי ציפור יפהפייה, עם בסיס צהוב למקור ,כנף כהה ושני פסים לבנים על הכנף, צידי גוף מפוספסים בגוון אדמדם ותת-שת מפוספס. זה כבר הספיק לי!

מבט נוסף בציפור והצצה במגדיר אישרו לי את מה שכבר ידעתי - סתרי צוקים! עומד עשרה מטרים ממני.

הרמתי את המצלמה וישר נתתי כמה קליקים, קראתי לשאר חברי הקבוצה וכולנו צפינו בו בהנאה גדולה.

לאחר מכן הסתרי עף למקום אחר, אך אותר שוב תוך דקה על ידי הצפר והצלם חררדו שהיה אתנו. הסתרי נתן לנו תצפית מדהימה מטווח אפס ממש. באופן מיידי הודענו לשאר הצפרים ברשתות הדיווח על המציאה.

איזה כיף! הפעם הקודמת בה ראיתי סתרי צוקים הייתה לפני כ-15 שנה בהודו ועכשיו הוא פה, חצי שעה מהבית.

לאחר שצפינו בסתרי ונהנו החלטנו להמשיך לחפש את הכותלי. לא מצאנו אותו אבל במהלך החיפוש שוב פגשנו בסתרי החביב, הפעם - במרחק של כ-100 מטרים מהמקום בוא ראינו אותו לראשונה.

נשארנו "לשמור" עליו, עד שיגיעו ראשוני הטוויצרים. הם הופיעו בתוך חצי שעה בלבד - וכך הפך לו יום שיכול היה להיות יום משעמם ליום מעולה. בארבל.