קוסטה ריקה - חלק שלישי ואחרון...

אוהד שרר 07/01/2018 00:00

זה רק אני או שכולם פה אנדמיים?

יצאנו מאזור מנואל אנטוניו בדרכנו דרום-מזרחה לאורך חופיה הפסיפיים של קוסטה ריקה בדרכנו לעיירה סיירפה.

באיזשהו שלב במהלך הנסיעה עברנו ליד מקבץ של שדות שמעליו חגים מאות אם לא אלפי סיסים, ביקשתי מהוריי להאט קצת את קצב הנסיעה, ואז הבחנתי בתת-אנדמי הראשון לפרק זה - Costa Rican Swift, קבוצה של כ-15 חגו מעל השדה ופתחו לי את היום על הצד הטוב ביותר.

לאחר שעה וחצי של נסיעה השטח הפתוח השתנה לשטח מיוער במקצת (לצערי - לא שטח טבעי) ועל אחד העצים ראיתי סוף סוף מין שמאוד קיוויתי לראות - Laughing Falcon.

עם הגיענו לעיירה הקטנה, ממש בכניסה אליה - עוד דורס מרהיב לרשימה, אותו בכלל לא ציפיתי לראות כי הוא רק מקייץ בקוסטה ריקה Plumbeous Kite, לצערי רק תצפית חטופה, אבל כבר התרגלתי לזה. הגענו למעגן הסירות שמשם סירתנו תצא לכיוון מפרץ דרקה (Drake Bay) בו נבלה את הלילה, כי לא הסתדר לישון בתוך שמורת הקורקובדו המופלאה.

Laughing Falcon

לאחר מספר דקות של צפייה במספר רב של סנוניות, כולל מין חדש - Gray-breasted Martin, בחור מקומי רואה אותי עם המצלמה ואומר לי לעקוב אחריו כי הוא רוצה להראות לי תוכים. התרגלתי כבר שיש תוכים בכל מקום בקוסטה ריקה - אבל לדבר הזה לא ציפיתי! חמש ארות ארגמניות, יושבות על עצים באמצע פארק ופשוט לא אכפת להן מכלום! תצפית מדהימה, שלא ציפיתי לה, בלי ספק.

Scarlet Macaw

חזרתי למעגן - וככה בבת אחת - שלושה מינים חדשים! Yellow-headed Caracara, Black-bellied Whistling Duck והמין שאתו עשיתי את הפדיחה הכי גדולה שלי בקוסטה ריקה. שני פרטים של התוכי הנ"ל נצפו עפים מעל המעגן וצולמו - ראיתי את התמונה, החלטתי שהיא גרועה ומחקתי אותה. בדיעבד התברר שמחקתי תמונה של תוכי שהיה חדש בשבילי וזה היה המקום היחיד בו יכולתי לצפות בו בקוסטה ריקה - Blue-headed Parrot.

התחלנו להפליג דרך נהר הסיירפה, ריכוז המנגרובים הגדול בקוסטה ריקה, ולאט לאט - בכל עץ פורח שעברנו ראיתי קוליברים יושבים - כמעט כולם היו Mangrove Hummingbird, שהוזכרו בפרק הקודם. ואחרי שנעלמו הציפורים, התחלתי לשים לב לדיירים האחרים שנמצאו בנהר - אליגטורים!

American Aligator

אחרי הפלגה שנמשכה שעה וחצי שחלקה בנהר וחלקה באוקיינוס, שכמובן היו בה ציפיות לעופות ים (שלא היו) - הגענו למלון שלנו לימים הקרובים - ואנחנו... האורחים היחידים בו!

המון סנאים היו בשטח והמלון שכן על חוף הים, אז היה גם מקצה שיפורים לתמונות חופמאים. אחר הצהריים הגיע והחלטנו לבקר בכפר הסמוך, ההליכה הקצרה הניבה עוד מין חדש לטיול - Northern Waterthrush וקצת צילומי אנפות. חזרנו למלון לאחר מספר שעות, ממש באור אחרון, מותשים. אבל אני בחרתי לבלות את דקות האור הנותרות בחברת Tangers אופייניים לאזור.

little Blue Heron

קמנו מוקדם מוקדם בבוקר כדי להגיע לשמורה בשעה נורמלית. הסירה קצת איחרה, אבל אחרי הפלגה של 20 דקות הגענו לתחנת סאן פדריו ונכנסו אל תוך שמורת קורקובדו. ההליכה בתחומי השמורה מותרת אך ורק עם מדריך ולצערי הוא לא הבין כל כך בציפורים - אז הסתדרתי בכוחות עצמי.

בכניסה לשמורה מצאנו את עצמנו תחת התקפה של קופי עכביש, שהשליכו לעברנו חלקי עצים (תמונה מצורפת)... החלטנו להתחיל את המסלול במהירות האפשרית.

שמורת הקורקבדו היא יער בראשיתי, אין בה שבילים מסומנים וההליכה ביער מציעה מפגשים עם מינים ביישנים במיוחד. Golden-crowned Sapdebill היה הראשון שבהם - מין חטפית מלכילונית כזו (גם עגול כמו מלכילון) ומיד לאחריו שני זוגות של Dot-winged Antwren. במהלך כל ההליכה ביער ליווה אותי קול ששמעתי הרבה פעמים בהכנות לטיול, אך לא עלה לי בראש מה הוא בדיוק - נחזור אליו בהמשך!

הגענו ליער טרופי לגמרי עם עצים קצת יותר גבוהים - בית גידול מושלם לטפסים. ואכן, נצפו 3 מינים, ששניים מהם היו חדשים בשבילי - Tawny-winged Woodcreeper ו-Black-striped Woodcreeper , ועל אותו העץ של הטפס השני, תרנגולת! כל האזור שרץ ב-Currasow, אז לא ציפיתי למין חדש, אבל הסתכלות דרך הסבך העבות הובילה לראות את ה-Crested Guan הראשון והאחרון לטיול! איזו ציפור מדהימה, למרות החששנות הגדולה שבה.

Creasted Guan

עזבנו את התרנגולת ולאחר מספר מטרים בודדים עצרתי, הייתה לי תחושה שראיתי משהו בהמשך השביל. אני עוצר, מסתכל ומסתכל ומסתכל, ולא רואה כלום. התייאשתי והמשכתי ללכת. לא יותר מחצי מטר ממני ציפור צבעונית מתרוממת מענף בגובה העיניים שלי ומתיישבת על ענף מעליי - זה היה טרוגון מוסווה לגמרי ומין חדש בשבילי - Black-throated Trogon.

ממש ביציאה מהיער - להקה קטנה של ציפורים על העצים ממעל - כולם שייכים לאותו מין (לצערי ולשמחתי) - Bay-headed Tanager, מין חדש לטיול. התחיל גשם זלעפות ויחד אתו נכנסו המשקפת והמצלמה לתיק. התחלנו ללכת על החוף לכיוון התחנה בה התחלנו את הטיול, ופתאום משום מקום - Great Blue Heron עפה כמה מטרים ספורים מאיתנו, החלטתי שאני לא מפספס עוד והוצאתי את המצלמה והמשקפת.

בן רגע התבהר ועל סלעי החוף הבחנתי בשתי ציפורים. מהמרחק הזה היה רק ניחוש אחד מה זה - דורס כלשהו. צילמתי מרחוק לראות רקורד - Common Black Hawk - נחמד, אבל ראיתי כבר די הרבה כאלה. בכל זאת, החלטתי לנסות להוציא תמונה נורמלית והתחלתי לטפס על הסלעים. אני מתקרב ומתקרב והם נשארים במקומם. גם כשהייתי מאוד קרוב - הם המשיכו בשלהם.

מימין - Black-throated Trogon    משמאל - Common Black Hawk

חזרנו לתחנה - קצת ארות, קצת תרנגולות יער והחלטנו לעשות הפסקה. בזמן ארוחת הבוקר אני מבחין בדברים הולכים ונעלמים רחוק בים - היה לי הימור אחד והוא התברר כנכון - לוויתנים גדולי-סנפיר - תצפית רחוקה אבל נהדרת!

החלטנו להמשיך לעוד מסלול קטן ביער וזה השתלם! הקולות המוכרים היו חזקים מתמיד, אבל עדיין לא הצלחתי להבין מה אני שומע, אז החלטתי להתעלם ולחזור לזה בהמשך. בחציית הפלג הראשון - תזוזה קטנה מאחורי השיחים ומין תת-אנדמי שנצפה בחטף במנואל אנטוניו - נצפה שוב! Riverside Wren, אחלה ציפור למסלול כזה קצר. עוד קצת תנינים קטנים במים, ואנחנו הולכים לכיוון מפל שבו אפשר יהיה להתרחץ. אני חושב לעצמי מי המשוגע שייכנס למים האלה, אבל מחליט להתרכז במציאת ציפורים.

מאותו רגע עד למפל לא נצפתה ציפור אחת. אחרי הפסקה קצרה במפל - החלטנו לחזור, כרגיל אחותי מלפני כולם, אך לאחר כמה שניות לאחר שנעלמה מלפנים, היא חוזרת בריצה עם מבט של גועל בעיניים וצורחת בבכי שהיא ראתה "גירית". מכיוון שעשיתי גם בירורים מבחינת יונקים, ידעתי שאין פה גיריות… עברתי לריצה! היא מביאה אותי למקום שבו היא ראתה וצורחת מפחד שהגירית בשיח לידי. אני רואה תזוזה, אבל החיה לא זזה. לאחר דקה אני רואה שהיא מתחילה לטפס על עץ צמוד אליי. היא נראתה מוזר, עם אף עוד יותר מוזר - ובן רגע עלתה בי התשובה - דב נמלים בינוני! איזו חיה מדהימה ואיזו תצפית נהדרת.

מהצד השני של השביל עמדה ציפור בלי לנוע לפחות רבע שעה על אותו ענף - צילמתי כמה עשרות תמונות שלה, כולן אותו דבר ולא יכולתי לזהות מה היא. יותר מאוחר כשחזרתי לארץ העליתי אותה לפייסבוק וקיבלתי זיהוי - נקבה של Red-capped Manakin.

התחיל שוב גשם שוטף, אז עלינו לסירה בדרכנו למלון. בכל אתר שקראתי בו לפני שהגעתי לקוסטה ריקה היה כתוב שממש בקצה השמורה, על הסלעים לצד החוף, עומדות דרך קבע Red-footed Boobys - אותי הן פספסו, התחלנו לנוע לכיוון צפון.

הגלים רק התחזקו והתחזקו, כמעט ואין ציפורים - מדי פעם סולה או שקנאי חום, אבל לפתע, 3 ציפורים לבנות-שחורות מגיחות מאחורי הסירה - שקנאים! הסתכלתי עליהם טוב טוב והגעתי למסקנה שאלה American White Pelican. העברתי דיווח הלאה ולא האמינו לי. לאחר מספר ימים נצפתה באזור להקה של 100 ומשהו פרטים - תצפית רביעית לקוסטה ריקה. אחלה סיום ליום נהדר בשמורת הטבע מספר 1 בעולם!

קמתי מוקדם מהרגיל לעבור על קולות שהיו לי בטלפון. התחלתי לעבור על המינים שממש רציתי לראות - לאחר 5 דקות הגעתי לקול מאתמול. מסתכל על המין ואני מתחיל לתת לעצמי מכות בראש על הטמטום שהיה לי - הקולות היו שייכים למין האנדמי האחרון שיכולתי לראות בקוסטה ריקה (מאז שחזרתי הופרד עוד אחד, אך זה פחות רלוונטי) - וזה המקום היחיד שיכולתי לראות אותו בו - Black-cheeked Ant-Tanager.

התארגנתי מהר והחלטתי לרוץ לג'ונגל הקרוב אליי, כדי לא לפספס את המין הזה. הגעתי לאפיק הנחל הקרוב והתחלתי לחפש שורות נמלים - בית הגידול והמזון האהוב עליהם. לאחר 5 דקות של חיפוש מצאתי שיירת נמלים די ארוכה. התחלתי ללכת לאורכה, שום ציפור לא הייתה באזור. הלכתי ממש עד הקן, ושם - לשבריר שנייה - ראיתי זכר אוכל נמלים ובורח - עשיתי את שלי! שלושת המינים האנדמיים של קוסטה ריקה היו אצלי בכיס! חזרתי מאושר ונינוח דרך הכפר הקרוב ושיפרתי צילומים של מינים שלא היו נחמדים אליי בעבר - Red-crowned Woodpecker, Golden-hooded Tanager, Variable Seedeater ו- Cherrie's Tanager, להזכירכם - מין תת-אנדמי לקוסטה ריקה.

מימין - Cherrie's Tanager           משמאל - Red-ceowned Woodpecker

מימין - Golden-hooded Tanager              משמאל - Variable Seedeater

אחרי סיבוב הבוקר המניב ביותר, נפרדנו לשלום מהאזור המדהים הזה בדרום-מזרח קוסטה ריקה והכנו את עצמנו לנסיעה של 3 שעות לאזור מיוחד שאין לנו מושג איך הוא נראה. התחלנו לטפס ולטפס ולטפס, מגובה 0 עד גובה 2,200 מטר לפחות! ניתן היה לראות את השינוי המדהים בצמחייה ככל שמטפסים והבנתי שהגעתי לאזור שעדיף לי לצפר בו כמה שיותר. היינו שם יום, בדיעבד הבנתי שזה מעט מאוד והאזור המדהים הזה הוא המקום הטוב ביותר לצפרות בקוסטה ריקה! סוף סוף, אחרי נסיעה של שלוש שעות באותו כביש, ירדנו לדרך עפר עם חץ לכיוון הכפר ועל החץ יש קצאל - כבר שיפר לי את המצב רוח והעלה חיוך.

התחלנו לרדת בדרך העפר שהתאימה, כמו תמיד - לרכבי 4X4 בלבד! לפנינו נגלה עמק יפהפה... בלב העמק, סן חררדו דה דוטה, עיירה קטנה שנראית כמו עיירה באלפים של שווייץ. היינו רעבים מאוד, אז מיהרנו לקבלה לקבל את החדר ונשימתי נעתקה. תמונות של ציפורים! בכל רחבי הקבלה, כולל ציפורים שמאוד רציתי לראות. שיחה קטנה עם המנהל של המלון (הפקיד בקבלה) ומסתבר שהוא הבחור שמעביר לנו מחר הדרכה במטרה לראות קצאל. הגעתי לגן עדן.

המלון עצמו בנוי כמו צימרים עם מלא צמחים בין לבין - מקום אידיאלי ונהדר לצפרות! הלכנו לכיוון החדר שלנו - יש קוליברים בכל מקום. היה פה מין אחד שמאוד כיוונתי אליו, אבל בינתיים לא מצאתי אותו. סריקה זריזה ומצאתי קוליברי עומד - זיהוי בדיעבד מהתמונה הוביל למסקנה שמדובר במין שלא ציפיתי לראות בכלל - הראשון מבין "תת-האנדמיים" (קוסטה ריקה ופנמה) של האזור זה - Volcano Hummingbird!

Acorn Woodpecker

נסענו בעקבות המלצת מנהל הלודג' (Trogon Lodge) אל מסעדה בקצה השני של הכפר - גם היא בלב הטבע. ניסיתי לחפש ציפורים של מים זורמים, כמו אמודאים וטירנולט, אבל בלי יותר מדי הצלחה. בכל המקום עצמו היה רק מין אחד של ציפור, ולא רק שזה היה נקר יפיוף - זה גם היה מין חדש בשבילי - Acorn Woodpecker.

בדרך חזרה מהמסעדה נצפה בחטף Red-tailed Hawk, מין חדש בשבילי עם תצפית קצרה מדי.

חזרנו למלון והוריי ואני החלטנו על טיול קטן ביער באזור הלודג' שנראה מאוד מטופח. חזרנו לחדר, התארגנו וממש ביציאה צפיתי בהאכלה של Rufous-collared Sparrow.

Rufous-collared Sparrow

התחלנו ללכת במסלול היפהפה ובום!!! להקה מעורבת - אבל משהו בה היה שונה מאוד מכל הלהקות האחרות שראיתי, מעט מאוד ציפורים, אולי שתיים מכל מין. מסתכל על כולם לפני שהם ייעלמו ואז יוצא מלבי המשפט: "זה רק אני או שכולם פה אנדמיים?!" - Sooty-capped Chlorospingus, Yellow-thighed Finch, Flame-throated Warbler Black-cheeked Warbler, Streak-breasted Treerunner ו-Ruddy Treerunner - וכולם ככולם - אנדמיים לקוסטה ריקה ופנמה! לא האמנתי שזה מה שאני רואה. עוד יותר לא האמנתי שהצלחתי לצלם כל אחד מהם!

מימין - Sooty-capped Chlorospingus        משמאל - Yellow-thighed Finch

הייתי מאושר והבנתי באותו רגע - כשאחזור לקוסטה ריקה אני אבלה במקום המדהים הזה הרבה הרבה מאוד זמן. המשכנו ללכת בשביל, אני כבר מסופק עד מעל הראש ועדיין - לא הפסקתי לראות מינים חדשים. תחילה Yellowish Flycatcher נצפתה רחוק בצמרת העץ, לאחר מכן עוד שני מינים אנדמיים לקוסטה ריקה ופנמה! לא האמנתי! ואפילו הצלחתי לצלם אותם מקרוב! Collared Redstart ו-Black-billed Nightingale Thrush - פיצוי מכובד ביותר לחכלילית שלא ראיתי מטווח מספיק קרוב (Slate-throated) ול-Nightingale Thrush שראיתי להבלחה במונטה ורדה.

Collared Redstart

הייתי מאושר עד השמיים והמסלול התקרב לקצו. נכנסנו חזרה לאזור הלודג' וקוליברי קטן קטן מרחף מולנו. התחלתי כבר לצחוק מרוב שלא האמנתי למה שקורה לי במקום הזה - עוד מין אנדמי, והשלישי מבין הקוליברים הקטנים של קוסטה ריקה ופנמה שנשאר לי לראות! Scintillant Hummingbird. היה כבר חשוך למדי - אז כל המשפחה החליטה ללכת לישון ולהתעורר מחר כמו חדשים.

Scintillant Hummingbird

התעוררנו מוקדם בבוקר, גילינו שאחותי לא מעוניינת לבוא ושאבי חולה, אז אמי ואני אכלנו ארוחת בוקר מהירה והלכנו להיפגש עם כל התיירים האחרים בנקודת הפתיחה של הסיור. נפגשנו כולם, לא הרבה אנשים יחסית, והתחלנו לחזור לכיוון החדר שלנו. לא הבנתי בדיוק מה קורה, אבל לאחר מספר רגעים כששמעתי את המדריך לוחש "קצאל" הבנתי שעומד לו קצאל, על העץ ליד החדר בו ישנתי!

הייתי כל כך מאושר שראיתי את הציפור המדהימה הזו, אמנם מרחוק ובחושך - אבל יהיה מקצה שיפורים (מין מטרה #3) ! בזמן שכולם עדיין מתרשמים מהקצאל, אני שומע תזוזה בעץ מאחורי, מסתכל, ולא אחר מזוג Golden-browed Chlorophonia אוכל את פירות העץ (תמונה מצורפת) - עד שכולם הסתובבו הכלורופוניות נעלמו…

נכנסו לואן של המדריך ונסענו בדיוק 3 דקות עד שהגענו לשלט קטן בלב העיירה עם חץ במעלה המדרגות שכתוב עליו: "The best place for Resplendent Quetzal in the world", כמובן שגיחכתי ואמרתי לעצמי שהם עפים על עצמם, אבל כמה דקות לאחר מכן התבדיתי. הגענו למרפסת תצפית שלפניה עץ אבוקדו ענק (המזון האהוב על הקצאל). המדריך אמר שזו עונה יחסית קשה, אבל 100% שנראה לפחות אחד. בסך הכל היו לפחות 7 זכרים ו-4 נקבות על אותו עץ! לא משנה כמה אכתוב, לא אוכל להסביר במילים איזו תצפית מדהימה ואחת מהקסומות בחיי זו הייתה (אולי 3,500 קליקים במצלמה ביטאו את זה יותר טוב)...

Resplendent Quetzal

וזה לא נגמר רק בקצאל!

על אותו עץ עצמו, לאחר כמה דקות הגיח Townsend's Warbler.

לאחר שעה וחצי ליד העץ המדהים, המשכנו קצת בסיור והגענו לכניסה לבית הספר של העיירה. לא היה ברור כל כך מה אנחנו עושים שם - עד שהבחנתי בחלקת פרחים ענקית ממש מולי! אליה נמשכו הרבה מאוד קוליברים, כולל מין חדש- White-throated Mountain-gem וגם הוא אנדמי. קצת שיפורי תמונות של הקוליברי האנדמי הקטן מאתמול ושל הכלורוספינגוס. לאחר מכן זוג Flame-colored Tanager הצטרף למסיבה ובהמשך גם זכר יפיוף של Slaty Flowerpiercer, וכן, גם הוא אנדמי. לאחר האוסף המדהים הזה של הציפורים, המדריך אמר שהוא הביא אותנו לשם בשביל לראות ציפור מסוימת שאוהבת את הפרחים האלה, אך היא לא הגיעה, ואז ביקש שכולנו ניכנס לוואן.

אני לא הסכמתי! הציפור הזאת הייתה אחת מ-10 הציפורים שהכי רציתי לראות... אז נשארנו שם עוד מספר דקות. לפתע - אחת עפה, ועוד אחת, ועוד אחת ועוד 5 וכולן נכנסו לאותו עץ גבוה וסבוך שאי אפשר היה לראות אותן. הבנו שהן שם וחיכינו עוד קצת. לאחר מספר דקות שני פרטים נחתו בפרחים המיועדים - והצלחתי לצלם! Long-tailed Silky Flycatcher! עוד מין אנדמי.

התחלנו לחזור לחזור לכיוון הלודג', ממש דקה נסיעה אולי - ובכניסה אליו, הנהג עצר את הרכב ומצד שמאל, ממש כמה מטרים מהרכב, עמדה לה חטפית - Black-capped Flycatcher, עוד מין אנדמי ונהדר לתצפית הזאת. יצאתי מרוצה מאוד מהסיור - המניב פירות אנדמיים הזה.

התחלנו לארוז ותכננו לצאת כבר לעבר סן חוזה, אבל אני החלטתי שאני לא מוותר ומנסה שוב את הנחל ליד הלודג'. הלכתי עד לאן שיכולתי, וממש שם, כמה שניות לפני שאספו אותי, מתחת לגשר ממנו פונים לסן חוזה הגדולה, עמד לו Torrent Tyrannulet - מין שמאוד ציפיתי לראות וכבר חשבתי שפספסתי את ההזדמנות.

היום האחרון של המסע הגיע ואתו ציפיות לראות הרבה, אבל הריאליזם אומר שעדיף לא לצפות לכלום ואפילו שני מינים חדשים היום יהיו נהדרים (כי יש רק חצי יום לפנינו ולמצוא לייפר כבר נהיה לא פשוט). השכמה מאוד מוקדמת כדי להגיע להר הגעש פואס בזמן - אך מתחילת הדרך משהו נראה מאוד מוזר.

אנחנו מתקרבים ומתקרבים - כמות הקילומטרים יורדת באופן דרמטי ושעת ההגעה משוערת לעוד שעתיים.

אני הימרתי שכנראה ה-Waze יודע שהשמורה נפתחת בשעה מסוימת ולכן אי אפשר להגיע לשם לפני. הוריי צחקו עליי ולא הבינו על מה אני מדבר, אבל כשהגענו למקום - נוכחנו שזה נכון!

ניצלתי את ההזדמנות לצפר קצת לפני הטיול בהר הגעש ולצערי, לא היו הרבה ציפורים בשטח בכלל. רק ציפור אחת מוזרה מאוד ביער שלקח לי נצח לפענח מה היא - המין השני של ה-Silky-flycatcher שרציתי לראות! Black-and-Yellow Silky-Flycatcher - עוד מין חדש וגם הוא אנדמי לקוסטה ריקה ופנמה!

Spot-crowned Woodpecker

בחזרה לרכב נתקלתי בקצאל (מאוד נדיר באזור) ויכולתי להישבע שראיתי Cotinga, אבל זה היה לשבריר שנייה ונשאר ספק וחור גדול בלב. עוד שתי דקות השער עמד להיפתח וממש על עץ לידו - ציפור צהובה ושחורה. ישר חשבתי על Tanager שמאוד רציתי לראות, אך התבדיתי, וזה היה משהו לא פחות טוב! Black-thighed Grosbeak, גם הוא אנדמי וגם הוא מין חדש!

נכנסתי למכונית ומיד כשהשער נפתח האצנו, כדי להגיע ראשונים לחנייה וכדי להגיע להר הגעש לפני שהעננות מכסה אותו. חנינו - וראינו עלייה ענקית לפנינו, אז התחלנו ללכת מהר. כמה מהר? לא מספיק אם הצלחתי לראות עוד מין חדש בינתיים - Spot-crowned Woodcreeper - גם מין אנדמי ואולי התצפית הכי טובה שהייתה לי בטפס בכל קוסטה ריקה!

היינו (הייתי!) בלחץ של זמן, אז זמן לצפרות לא היה וגם הוקדשה רק שעה עד שנצא מהר הגעש לכיוון שדה התעופה.

ממש ליד נקודת התצפית להר הגעש - לא רק מין חדש, לא רק אנדמי, לא רק קוליברי - אלא גם אחד מדהים ביופיו! Fiery-throated Hummingbird, לפחות חמישה פרטים שנתנו תצוגה נהדרת.

Fiery-throated Hummingbird

המשכנו בדרכנו במסלול, קצת Yellow-thighed Finch ושיפורי תמונות מיום השלשום, ועוד מין חדש, במקום הכי חשוך שאפשר, ניסיתי לצלם אותו כמה דקות ללא הצלחה, עם ISO בשמיים ופלאש, ועדיין - לא התפקס! גם הוא מין אנדמי לאזור - Large-footed Finch, אבל אחרי שעתיים כאלה עם ארבעה לייפרים אנדמיים - אין מה להתלונן!

בדרך אל החלק העליון של ההר נראות חטפיות מהמין Mountain Elaenia (המין החדש היחיד באותו יום שהוא לא אנדמי) וכבר הגענו לנקודת התצפית האחרונה. החלטתי שאני אתן סריקה אחרונה במדינה המדהימה הזו ואולי אמצא איזה משהו מעניין. לא מצאתי כלום והחלטתי לסכם את הטיול. לא חלפו 5 שניות מהרגע שיצאנו מנקודת התצפית ואני רואה גוש שחור עומד מעליי. בהתחלה חשבתי שזה קן נטוש, אבל אז הקן זז! או קיי - דבר שחור די גדול שעומד על עצים ולא זז הרבה, ואז התחיל להתפשט לי חיוך רחב על הפנים. הציפור האחרונה שראיתי בקוסטה ריקה - מין חדש - אנדמי לקוסטה ריקה ופנמה - נדיר - ואחד מחמשת מיני המטרה (מין מטרה #4) - Black Guan.

המסע המדהים שלי הסתיים ואני הגעתי לכמה מסקנות לסיכום הטיול:

- להקות מעורבות זה מפחיד - רק להסתכל כמה שיותר מהר על כמה שיותר ציפורים יעזור.

- אם על כל שעת טיסה אין 5 לייפרים, הטיול לא שווה את זה.

- לצפר כמה שיותר באור יום ולדרוש מיקומים ספציפיים של פעילי לילה בלילה, אחרת לא יהיו.

- אפשר להסתדר מצוין גם בלי מדריכים

- מקומות גבוהים - סיכוי גבוה לראות דברים מיוחדים

- Agami Heron זו ציפור פיקטיבית

- רוצים לגור איפשהו? תעברו ל-San Gerardo de Dota

- קפוצ'ינים אלה שליחי השטן

- לא לשכוח איך נשמע Black-cheeked Ant Tanager

- לא למחוק שום תמונה בודדת!

Black Guan

16 יום, 238 מינים, 229 מינים חדשים, 35 מינים סאב אנדמיים, 3 מינים אנדמיים, 200 מינים מצולמים!

אשמח לעזור לכל מי שרוצה (וכולם רוצים וצריכים) לנסוע לארץ המדהימה הזו!