צהובות-המקור

אבנר רינות 06/08/2018 00:00

במסגרת אהבתה של בת-זוגי רווית לים האדום (סוף), ולשוניות האלמוגים שבו, התחלנו לתגבר נוכחות בעונה החמה בעיר הדרומית בישראל - אילת. כבר פעם שלישית העונה שיצאנו לסופשבוע של רוגע ומנוחה, ועל הדרך כמובן שלא וויתרתי על מעט צפרות.

התוכנית הייתה די דומה לפעמים הקודמות בהן ביקרנו הקיץ באילת: הרבה מנוחה, ים, הכרת שוניות האלמוגים והחי בהם, והצפרות נכנסת בין לבין. הפעם, היה לנו סוף שבוע ארוך מהרגיל, משישי עד ראשון (27-29.07.18). לצפרות נטו, הקדשתי את ימים שישי ושבת בערב, והתכנית המקורית הייתה להשקיע בתצפית ים בחוף הצפוני. המציאה של שחר שלו בבוקר שישי, שינתה מעט את התוכניות.

הגענו לאילת ביום שישי בצהרים, ולאחר מנוחה קלה, הגענו לחוף הצפוני בשעה 17:00 והתמקמנו לצלו של עץ ינבוט. החום העז, ישר החזיר אותי מהרי ירושלים הנישאים לבית ילדותי בעמק בית שאן (המעיינות). 44 מעלות צלזיוס בצל. רווית ואור, חבר שלנו נכנסו למים הצוננים, ושחר הצטרף אלי לתצפית שמהר מאוד הבנו שלא יצא ממנה הרבה. הרוח הצפון-מזרחית מהמדבר ייבשה אותנו ועופות הים סירבו להופיע, למעט מספר שחפיות שוניות, שחפית ים בודדה ושחפים לבני-עין ספורים. באותו הבוקר, שחר מצא דיה צהובת-מקור במפטמת הבקר שבק"מ ה- 19 מצפון לאילת, ויחד החלטנו לעשות קפיצה לראות אם היא עודנה שם. מיד בפניה מהדרך הראשית לכיוון המפטמה איתרנו אותה על אחד מעמודי הברזל סביב. היא נתנה לנו תצפית של דקה-שתיים, והתעופפה לכיוון דרום. חששנית משהו. זו הייתה התצפית הראשונה שלי במין זה (שלישית לישראל).

דיה צהובת-מקור ב- K19 קיץ 2018         צילום: אמיר בן דב

דיה צהובת-מקור (Milvus aegyptius), פוצלה מדיה שחורה (Milvus migrans) לדעת מרבית הטקסונומים למין בפני עצמו, ואף שני-תתי המין שלה לדעת חוקרים שונים צריכים להתפצל לשני מינים נפרדים. לתת-המין/המין המופיע באזורנו, תפוצה רחבה באפריקה, כולל מדינות לא רחוקות מאיתנו כמו מצרים, כפי שמעיד שמה הלטיני. דיות צהובות-מקור, כקרובותיהן הדיות השחורות, סתגלניות ומתקיימות במגוון רחב של בתי-גידול, כולל בפאתי יישובים וערים, בהם ניזונות משיירי מזון אנושי באשפתות, מזבלות וכדומה. על כן, אוכלוסיות מינים אלו מתרבות היטב ולא שרויות בסיכון כמיני דורסים רבים באזורנו.

אחרי התצפית בדיה, שחר ואני הסתובבנו עוד מעט באזור, וחזרנו בחשכה אילתה.

למחרת, יום שבת, בילינו את מרבית הזמן בחופיה הדרומיים של אילת. מזג האוויר היה הרבה יותר טוב מאמש (5 - 6 מ"צ פחות בשיא היום), ובזמן שהיינו מחוץ למים כמובן שהמשקפת ישר התלבשה על הצוואר. שחפיות שוניות, שחפים צרי-מקור ושחפים לבני-עין ספורים, שוטטו הלוך ושוב לאורך החוף. טריסטרמיות חביבות ולא חששניות החליפו בחוף את השלצדף ואספו במרץ רכיכות. בדומה לקיכלי רונן, שנוהג לפצח קונכיות על אבנים ולאכול את תכנם, כך נהגו גם הטריסטרמיות, שפיצחו במרץ את רכיכות הים על אבני החוף ונהנו מבשרן. מרשים לראות איך ציפור מדברית וחכמה זו, מתאימה עצמה למגוון רחב של בתי-גידול בתחום מחייתה, תוך שימוש רחב ומגוון במשאבי המזון הקיימים במרחב.

טריסטרמית מפצחת קונכיות             צילום: רווית מסיקה

במהלך היום, סקרנו את המגוון הביולוגי בריף האלמוגים וקיבלנו הרצאה מפורטת מפי חברינו אור על יחסי הגומלין בין בעלי-החיים המתקיימים במרחב. באמצעות שנורקלים פשוטים, צפינו במגוון רחב של בעלי-חיים ימיים המרכיבים את שוניות אילת, עולם שלם וצבעוני.

אחר-הצהריים, שוב יצאתי, הפעם לבדי לחוף הצפוני. קיוויתי שמזג האוויר הנעים (הכל באופן יחסי) יביא לי על מגש של כסף רוחות דרומיות (בריזת ים) עליה ישייטו לקראתי עופות הים. לפני 16:00 כבר התמקמתי על החוף. תוך מספר דקות ראיתי להקה חביבה של שחפיות שוניות עפות לאורך החוף, ממערב למזרח. השחפיות נחתו במרחק על מצופי הגבול בסמיכות לשחפים לבני-העין המקומיים, כאשר יתר הים נראה נקי מציפורים.

עברה כמעט שעה שלמה עד שהופיעו הציפורים הבאות - בריזת ים דרומית שהורידה את הטמפרטורה ב-2 - 3 מעלות, הביאה אותן כנראה. אלה היו 2 שחפיות רסן שזיהיתי ממרחק כשהן מתקרבות גם-כן לאזור המצופים על הגבול, רחוק, רחוק מידי. הן עשו סיבוב, התקרבו אלי מעט ומהר מאוד נעלמו בחזרה בדרום. במקומן הופיעו בקרבת החוף מספר שחפיות שוניות, 2 שחפיות ים ו- 2 שחפיות גמדיות, כשכל הזמן ישנה זרימה של שחפים לבני-עין לאורך החוף. לא הספקתי ליהנות הרבה, לפני שבריזת הים "הקרירה" נעלמה כלעומת שבאה, החום היחסי חזר לשרור והאקשן בים ירד כמעט לאפס.

כמעט עד לאור אחרון סרקתי את הים בקפידה, בתקווה למעט פירורים. הסריקות שלי לא הועילו לים השקט. חמסן טפיל בהיר סרק בעומק הים, ולקראת חשיכה התאספו למערב כמה עשרות שחפים לבני-עין באתר הלינה הקבוע על המצופים בסמיכות למרינה.

תצפית ים בחוף הצפוני של אילת          צילום: אבנר רינות

למחרת, יום ראשון, ויום אחרון לסופשבוע ארוך של מנוחה לפני השבוע הקרב ובא, שאת רובו אבלה מול המחשב. נסענו לקצה הדרומי של אילת, על גבול מצרים-טאבה. אולי האזור היפה ביותר של שוניות האלמוגים הסמוכות לחוף, לפחות בעינינו. נהנינו משפע חיים בים, מגוון רחב של דגי ים-סוף, תמנונים, אלמוגים ועוד. אישית, לא ויתרתי גם על צפרות מחוץ למים, ומזג האוויר הנעים עודד אותי להישאר לא מעט זמן בתצפית על החוף.

תנועת העופות מעל הים הייתה דלילה למדי, כרגיל, שחפיות שוניות, שחפים לבני-עין וצרי-מקור. בסריקה מדוקדקת של עומק הים בטלסקופ, איתרתי לשנייה וחצי יסעורון כהה (ככל הנראה פסיפי) צמוד צמוד לפני המים. לא הספקתי להתאפס על עצמי וכבר הוא נעלם ולא אותר שוב. הים היה שקט בסך הכל, כשמדי פעם הופיעו לסירוגין שחפים לבני-עין, צרי-מקור ושחפיות שוניות נוספים.

מעט אחרי השעה 14:00, הופיעה משום מקום צהובת-מקור שנייה לסוף השבוע הזה, שחפית צהובת-מקור, שחצתה מדרום לצפון לא הרחק מקו החוף. הייתה זו שחפית בוגרת יפיפייה, בעלת גב ועל-כנף אפורים כהים (בדומה לשחף שחור graellsii), ומקור צהוב-מעט ירקרק. מלבד גודלה המאסיבי, סימנים אלו שבלטו לעיניי כשהרמתי את המשקפת, לא הותירו מקום לספק בזהותה.

מהר מאוד היא נעלמה לי בצפון, אחרי שהספקתי לצלם תמונת רקורד בלבד כשכבר עברה אותי, ועדיין, נהניתי מתצפית יחסית קרובה בשחפית המרשימה הזאת.

שחפית צהובת-מקור 29.7.18 - החוף הדרומי.

למרות שאוכלוסייה שלה מקננת בסיני, לאילת היא מזדמנת רק לעתים נדירות.    צילום: אבנר רינות

שחפית זו, היא מזדמנת נדירה לחופי אילת, וזו התצפית השנייה שלי במין זה. (הראשונה הייתה בהדרכת חוג הצפרות הירושלמי באפריל 2012). לשחפית צהובת-המקור תפוצה רחבה למדי באוקיינוס ההודי, סביב אוסטרליה, לחופיה המזרחיים של אפריקה, ובים סוף, ממש לא רחוק מאיתנו. בדומה לדיה צהובת-המקור שאוכלוסיות קבע שלה מצויות במצרים, גם השחפית צהובת-המקור מקיימת אוכלוסייה יציבה ומקננת בסיני. תפוצתה משתרעת עד לאזור נואיבה בצפון, מרחק מגוחך מחופי אילת, בהן היא נצפית לעיתים נדירות כל כך.

צילומים: אבנר רינות

את החופשה חתמנו בתצפית חביבה על סלעית נזירה שירדה מההרים לקרבת החוף, ואחר-הצהריים המאוחרים עשינו את דרכנו הארוכה חזרה צפונה לירושלים.

מינים נוספים ראויים לציון שנצפו במהלך הסופ"ש כוללים: 2 חרמשיות, שחיינית צרת-מקור, חופמאים ממגוון מינים, משפחת אנפיות גמדיות עם פרחונים, ועוד מעט.

חופשה שהשאירה טעם לעוד...