אקסטרמדורה!

יעל שיף 10/07/2014 00:00

במהלך חודש מאי בילינו שבועיים בספרד לצורך צילום וצפרות ואחרי כמה וכמה ביקורים, החלטנו הפעם להתרכז בעיקר בחובה הגדולה - Otis tarda - Great bustard.

החובה הגדולה היא עוף גדול ומרשים המצוי בסכנת הכחדה. שינוי בממשקי חקלאות ומעבר לחקלאות מודרנית פוגעים במקום חיותה ומצמצמים את אתרי הקינון המתאימים לה.

למרבה הצער גם ציד חובות הוא "ספורט" פופולארי במקומות רבים בעולם ובנוסף - פגיעה בקווי מתח גבוה. החובה הגדולה, מקננת בעיקר בדרום אירופה - בחצי האי האיברי, בבלקן, בטורקיה ובמרכז אסיה.

השנה התמקדנו בחבל אקסטרמדורה, באזור העיר המרכזית קסרס (כתום במפה, ליד פורטוגל).

ריבוי הגשם בחורף האחרון קישט את האזור בירוק ובשלל פרחים מכל הצבעים - ממש תאווה לעיניים (בעיקר לתושבי המדבר, כמונו).

החובות הגדולת מחבבות בעיקר מישורי עשב אינסופיים ולכן, כאשר מצאנו אותן, צפינו בהן  ממרחק רב יחסית, בלי אפשרות להתקרב אליהן.

בשנה שעברה, באותו איזור, צפינו בחובה הקטנה וצילמנו אותה מקרוב מאוד יחסית (בגלריה שלי), השנה ראינו את החובה הקטנה רק בטלסקופ ונאמר לנו שזו לא השנה של החובות הקטנות ושהשנה קשה מאד לצפות בהן.

מאחר ואנחנו לא צפרים מקצועיים, קשה לנו לומר כמה מינים של ציפורים ראינו, אבל מה שבטוח, זה שראינו הרבה יותר ממה שצילמנו!

אקסטרמדורה מאופיינת בהרבה שטחי 'דהזה' (יער פארק' של אלוני השעם) והרבה שטחי חקלאות, זהו מחוז לא כל כך מפותח, יחסית, עם מיעוט תושבים, אזור כפרי ועני. הכבישים על פי רוב ללא שוליים, כך שקשה למצוא נקודת עצירה והשדות מגודרים, בדרך כלל - בעיקר בגלל עדרי בקר, צאן וחזירים.

בשלב מסוים נסענו לפארק מונפראגווה, המפורסם בכמויות העופות הדורסים שבו ובעיקר בכמות הנשרים. בפארק אפשר לראות אותם יחסית מקרוב וזהו אזור קינון של עזניות שחורות הצפוף ביותר בעולם! מלבדם ניתן לראות ולצלם עיטי שמש ספרדיים, עיטי סלעים, עיטים ניציים וכמובן נשרים מקראיים ורחמים.

באזור אקסטרמדורה ניתן גם להנות משלל מינים נוספים בינהם: דאה שחורת-כתף, גיבתון עפרוני בכמויות אדירות ובכל מקום. שרקרקים מצויים, חנקנים (אדום-ראש וגדול 'דרומי') עפרונים מצויצים ועפרונים ספרדיים בכמויות, עפרוני ענק, דוחלים, תפוחיות, באריות הרים, דוכיפת, כחל, חוחיות, חטפית שחורת-עורף ואפורה, עורבני, פרושים, ירקונים, נחליאלים לבנים, צהובים וזנבתנים, בזבוז אירופי, עקעק, עקעק תכול, עורבים שחורים, זרזירים שחורים, חכליליות עצים וסלעים,ינשופי שדות, כוס החורבות, חוגלות אדמוניות, סיסים וסנוניות...

הרבה מאד חסידות לבנות מקננות בכל מקום עם הקטנים שלהם. מול בית ארחה שלנו היה מבנה נטוש עם 33 קינים!

מה עוד? הרבה...

ברווזים ואווזים (כל מיני סוגים) אנפה ארגמנית וכל סוגי אנפות, אפורות, לבניות, בקר, ולילה) אגמיות, סופיות, פורפיריה כחולה (יפהפיה), תמירונים, קיוויות וקורמורנים.

בחמשת הימים האחרונים עברנו לחבל קסטייה אי-לאון אזור זמורה CASTILLA Y LEON -ZAMORA   (בורוד במפה), שם מסביב לעיר וילפפילה VILLAFAFILA  ניתן לראות את החובות הגדולות בכמויות גדולות יותר ובקרבה רבה יותר יחסית.

מראה החובות הגדולות בחיזור הוא מחזה יפהפה, שלא נשכח לזמן רב - שווה ביותר.