מחוזה הקדוש אל הנהר השקרי

אוהד שרר 19/06/2017 00:00

איך אפשר להתחיל בכלל לספר על הארץ המדהימה הזו?

נוף עוצר נשימה, בעלי חיים מדהימים ותרבות כובשת.

אז עלה לי רעיון - אני פשוט אתחיל מההתחלה...

ברגע שההורים סיפרו לי שנטוס לקוסטה ריקה התרגשתי מאוד, עדיין אין בפי המילים שיכולות לתאר זאת. הוריי הודיעו על זאת בערך שישה חודשים לפני הטיסה וישר נכנסתי ל-Amazon, קניתי את המגדיר המדהים והתחלתי לברר על מקומות צפרות בקוסטה ריקה.

המדריך הגיע די מהר וישר התחלתי להתאמן על זיהוי ציפורים - עבודה מאוד קשה ומפרכת בהתחשב שמעולם לא ביקרתי באמריקה ולכן הרב המכריע של הציפורים בקוסטה ריקה אינו מוכר לי. אך, יצירתיות היא כלי חשוב בחיים ולכן הצטרפתי לקבוצת צפרות מקומית בפייסבוק, ומכיוון שכל תושבי קוסטה ריקה דוברים ספרדית, יכולתי להסתכל על תמונות בלי לדעת איזה מין מופיע בתמונה ולאחר תרגילי זיהוי לבדוק אם הצלחתי, בשטח זה עזר מאוד כמובן!

ועכשיו - אחרי ההקדמה הארוכה ניקח כמה חודשים קדימה, לרגע הנחיתה.

נחתנו בשעות הצהריים וקיוויתי שיהיה לי זמן להוסיף כמה מינים מקומיים בעיר, אבל, לצערי, נפלנו על העונה הגשומה ומהרגע שנחתנו עד הערב ירד מבול שוטף. למזלי, הייתה מרפסת בחדר במלון אשר פנתה בול אל החצר האידיאלית לצפרות. הוספתי קצת מינים קלים כמו White-winged Dove הנפוצה בסאן חוזה, Yellow Warbler שקפץ על השיחים לידי ו-Rufous-naped Wren (המקום היחיד שראיתי מין זה בטיול!)

Rufous-naped Wren

למחרת בבוקר יצאנו היישר לשמורת טורטוגרו אשר שוכנת על החוף הקריבי של קוסטה ריקה, שם קיוויתי למצוא את אחד מה- "Big Five" של הטיול, מניסיון זה לא היה אמור להיות קל. נסענו באוטובוס של המלון - Pachira Lodge, מכיוון שהם מכניסים תיירים רק בסיורים מאורגנים. אחרי זמן לא רב של נסיעה נכנסו לשטח הלאומי בראולו קורילו שבו הצלחנו לראות תוך כדי נסיעה את הר הגעש שהתפרץ מספר ימים לפני הגעתנו, מחזה מרהיב!

לאחר שעה וחצי של נסיעה בערך הגענו לעיר Guapiles שם עצרנו לארוחת צהריים ועוד קצת צפרות מקומית על הדרך - הוספת מינים כמו Black Vulture, Long-billed Hermit וחטפיות אמריקאיות קשות לזיהוי (Yellow-bellied Elania ו-Western Wood Pewee) וגם צפרדע חץ רעילה - Blue-jeans Dart Frog.

אחרי אכילה קצרה המשכנו בנסיעה - עם התקרבנו לרציף ההורדה (שכן, טורטוגרו הוא פארק אשר בנוי על תעלות מים וההגעה אליו רק בסירה או במטוס) ראיתי שני מינים תוך כדי הנסיעה שלצערי לא הצלחתי לראות יותר בטיול - Northern Jacana ו-Rufescent Tiger Heron. הגענו לשטח ההורדה וחיכינו לסירה, לאחר זמן קצר אחד המקומיים בא אליי בריצה (מכיוון שהייתי עם מצלמה בולטת לעין, הניח שאני מתעניין בטבע) והראה לי את הנחש היחיד לטיול - Parrot Snake, נחש קטנטן וחמוד ביותר אשר נתן לי הזדמנות לצלם אותו. הסירה הגיעה ויחד אתה "כאבי ראש" נוספים בצפרות המקומית - הסיסים. בלי ספק בלי עזרה של צפרים מקומיים לעולם לא הייתי מצליח להבדיל בין המינים - אבל היי, לפחות יש תיעודים וסימני זיהוי (לא שאני מצליח לראות אותם).

עלינו על הסירה והחל שיט של שעה וחצי לכיוון המלון - הרבה ציפורים בדרך, ללא זכר לתנין או משהו טרופי כזה, רק כמה בסיליסקים על הסלעים לצד הדרך. הגענו בדיוק בזמן לעוד ארוחה - לא יאמן! ליד החדר אוכל הסתובבו Great-tailed Grackle וכשניסיתי לצלם אחד מהם, נתקלתי בכמה קיכלים חמקמקים שסיפורם יגיע למחרת. התארגנו ליציאה לשיט בשמורה וליד החדר מצאנו להקה של שאגנים שלא שתקו והפסיקו לאכול לשנייה. קצת סידורים בחדר ויצאנו לדרך.

מימין - Parrot Snake   משמאל - Violet-headed Hummingbird

שאגן

להפתעתי, לא חשבתי שהטוקן הראשון לטיול יגיע כל כך מהר - אבל הוא פשוט נחת מול הפנים שלי - טוקן יפהפה שבלי ספק עשה לי את היום - ה-Collared Aracari. בעלייה לסירה שמענו בום גדול מאחורינו - הסתכלנו בשיחים ומצאנו איגואנה - הסתכלנו למעלה וראינו עוד זוג גבוה על העצים אוכל דברים, כנראה שמשם היא נפלה.

למטה - Anhinga   משמאל - Collared Aracari

יצאנו לשיט בלי הרבה ציפיות למשהו מיוחד, אבל היו הרבה מיוחדים...והרבה. בגלל שהשיט היה בתעלות כיוונתי מראש לחפש אנפות ועופות מים ואכן זה הצליח, נצפו Green Heron, Little Blue Heron ו- Bare-throated Tiger Heron בכמויות נחמדות.

ואיך אפשר בלי Anhinga כמובן, בכל מקום, אך לצערי רק נקבות.

המדריך התקרב לכיווני ושאל אם אני רוצה הפתעה, אמרתי לו את התשובה המובנת מאליה ונכנסו לערוץ צדדי ונידח שבו הנהג נכנס מתחת לעץ והעמיד את הסירה. לא הבנתי מה קרה בדיוק עד שהסתכלתי מעליי, היא פשוט עמדה לה, בוהה בנו, קצת קריפי באיזשהו מובן, אבל בלי ספק רציתי לראות את הציפור הזו, ה-Boat-billed Heron!

Boat-billed Heron

בדרך חזרה למלון שמעתי קולות שהתאמנתי עליהם די הרבה בבית, חשבתי שאין מצב שזה באמת קורה, אבל ידעתי שאני לא הוזה. הם התחילו להתקרב ולהתקרב ולהתקרב, ומשום מקום 3 פרטים ממין המטרה שלי חלפו מעלינו לשנייה והמשיכו למקום אחר בג'ונגל. לא ידעתי אם לבכות מהתצפית הגרועה או לשמוח שזה קרה, אך לשמחתי, הגיע שיפור ניכר בהמשך. קצת קפוצ'ינים התקרבו לסירה ומיד לאחר מכן שני צבים משני מינים שונים עומדים אחד ליד השני. חזרנו לחדר - הפלשנו Manakin בדרך וחששתי שלא אראה אותה שוב, כי נקבות קשות לזיהוי. נחנו קצת ויצאנו לסיור ביער.

בצד ימין - White-collared Manakin   באמצע - עכביש   בצד שמאל - White-tipped Dove

עוד לפני שאבי הספיק לסגור את דלת החדר - הוא הופיע - זכר יפיוף של White-collared Manakin, וכיאה ליער גשם, דגמן בגשם. קצת טפסים, קצת קוליברים, קצת חטפיות יפות (Great-crested Flycatcher ו-Sulphur-bellied Flycatcher חיכו רק לי). הגענו לעיקול קטן בדרך והופ - טוקנים - עוד מין חדש לטיול וזוג ביחד ומקרוב, לשמחתי אלה טוקנים באמת מהמין Keel-billed Toucan.

מימין - Keel-billed Toucan   משמאל - Little Blue Heron

יצאנו מהיער אבל קולות מהעבר גרמו לי לחזור אליו - מין המטרה נשמע ממנו!

אחרי ריצות של כל שהביל הלוך ושוב ראיתי אותו - עף בין העצים, איזו ציפור מדהימה. שמחתי ביותר, אך עדיין ליבי לא היה שלם מכיוון שלא הצלחתי לצלם אותו. יצאתי מהיער מבואס במקצת אך זה עבר מאוד מהר - לא 1, לא 2, לא 5, לא 10, אלא 12 פרטים ממין המטרה עפים על הגדה הרחוקה ממול. עם קצת סבלנות הם הגיעו חזרה ליער, לא עברו קרוב, אבל מספיק בשביל תמונה - הצלחתי! Great Green Macaw! מין מטרה #1.

Great Green Macaw

חזרתי לחדר מהר להתארגן לקראת היציאה לכפר טורטוגרו השוכן בגדה ממול. הגענו לכפר ועוד מינים חדשים טיפוסיים לאזור, איזה כיף שזה פשוט לא מפסיק!

בשובנו למלון, ליד הבריכה, שמענו צלילים לא מוכרים של קופים, הסתכלתי למעלה ופשוט לא האמנתי - כמה מזל יש לנו, 3 מתוך 4 מיני הקופים בקוסטה ריקה באותו מקום ובאותו יום - משוגע! משפחת קופי עכביש קיפצה מעלינו תוך כדי שחייה בבריכה.

מימין - Bare-throated Tiger Heron   משמאל - קופי עכביש

הלילה ירד ואתו גם האור - החלטנו לעשות סיור לילה עצמאי במלון מכיוון שהוא שכן בתוך הג'ונגל, אך עדיין היה מוקדם מדי ועוד תכנית של המלון לפנינו. שוב, יצאנו לכיוון הכפר טורטוגרו לראות את הטלת צבות הים המפורסמת, אך עוד לפני זה, במעגן הסירות כמו תמיד יש הפתעה - Yellow-crowned Night Heron  - אנפת לילה בלילה, וואו, איזה כיף.

הצפייה בצבות הים הייתה עוצרת נשימה - זכינו לראות צבה עולה לחוף ומטילה, צבה יורדת מהחוף ואפילו בקיעה של צבונים - מה אפשר לבקש​ יותר מזה.

Yellow-crowned Night Heron

חזרנו למלון ושכחנו מהספארי לילה שתכננו וחזרנו לחדר.

ממש בכניסה אליו אנחנו רואים יוצר חמוד אוכל שאריות פירות. אנחנו מסתכלים עליו, הוא מסתכל עלינו, לקח לי שנייה לקלוט מה זה ואז מרב התרגשות צעקתי "גור טפיר!", הוא כמובן ברח ולא נצפה עוד. לאחר מכן סופר לנו שהוא מאוד נדיר באזור הזה. התעוררתי ב- 01:00 יחד עם הוריי, בלי שום סיבה והחלטנו לצאת לספארי. השטח שרץ ארמדילים, הצלחתי לצלם רק אחרי כמה שעות טובות אחד, אבל אנחנו חיפשנו משהו אחר - צפרדע מסוימת - מאוד מפורסמת: Red-eye Tree Frog.

חיפשנו וחיפשנו ללא הועיל, אך משום מקום עובד של המלון ניגש אלינו ומצא לנו כמה (שיהיה בריא למה הוא היה ער בשעה כזו, אבל זרמנו).

לאחר שנמאס להוריי מכל הארמדילים, הצפרדעים והחגבים עם המחושים באורך קילומטר הם חזרו לישון, אבל אני לא יכולתי, הייתי ערני מדי, אז החלטתי להישאר כבר ער עד הבוקר ולחכות אולי "דברים" יבואו אליי...

Red-eye Tree Frog

אור ראשון הגיע ואתו עוד תוכים לא מוכרים, איזה כיף! המין הרביעי לטיול כבר, זה לא נמאס עד שזה לא נמאס. הבוקר האחרון בטורטוגרו הגיע והחלטתי שאני לא מוותר על הקיכלים ויהי מה. חזרתי לשטח שלהם והרבה קיכלים קפצו, אבל לא הקיכלי החום המסוים שהיה לי שם אתמול. חיפשתי וחיפשתי ופתאום הוא קפץ - Veery חמוד שהסכים להצטלם כמה שניות ושוב ברח. אחרי ארוחת הבוקר יצאנו לדרך, שוב שיט של שעה וחצי עד למעגן. הפעם השטח הכיל הרבה ציפורים - Snowy Egret הייתה הבולטת שבהם, ולאחר כמה ניסיונות של לצלם אחת במהירות 50 קמ"ש בנהר, הצלחתי!

העפתי מבט למעלה וראיתי הרבה עופות - בעיקר Broad-winged Hawk שהיו בנדידה מסיבית, פריגטה פה או שם, בזים נודדים וה-Copper's Hawk היחיד לטיול.

ואז המלך הגיע. מאוד רציתי לראות אותו, אבל ידעתי שהסיכוי נמוך. לא ציפיתי לראות אותו על ההתחלה, זה מה שבטוח. חששתי שזה לא באמת הוא, אז שכנעתי את עצמי ש:"בלי תמונה אין אמונה". עכשיו - קצת קשה לצלם ציפור שעפה מהר בנהר עם מלא פניות חדות שהמהירות הממוצעת של הנהג המטורף היא 55 קמ"ש, אבל אחרי שניות בודדות, הצלחתי להתפקס פעם אחת, וכן - זה היה הוא! King Vulture, עוד אחת מהציפורים שממש רציתי לראות, איזה כיף.

הנסיעה ממשיכה בנחת עד שלפתע אמא שלי צועקת תנין!!! המדריך לא הבין אותה אז הנהג המשיך בנסיעה, אבל ברגע שהיא צעקה באנגלית -  הוא בלם  מיד והחל לתקן אחורה ברוורס... שם, על הגדה, עמד התנין! ובול כשהגענו החליט להיכנס למים, איזו חיה מדהימה. הגענו למעגן - היה קצת זמן פנוי אז חיפשתי ציפורים - היה קינון של Roadside Hawk, עוד תוכי חדש לטיול ו-Turkey Vulture המין השלישי שאני רואה - כיף כיף כיף!

חזרנו למסעדה שבה אכלנו את ארוחת הבוקר הראשונה - שום ציפורים בסביבה הפעם, אבל בסיליסק יפיוף הפתיע אותי כשיצא מהשיחים - איזה זוחל מדהים, לקח לי זמן לצאת מההלם עד שהתחלתי לצלם.

לאחר הארוחה נטשנו את האוטובוס המאורגן ולקחנו את הרכב השכור שחיכה לנו - כמובן ש- 4X4, אחרת אין על מה לדבר. הדרך להר הגעש ארנל הייתה ארוכה, אבל הנדידה נראתה בכל פיסת שמיים פנויה. בעיקר Hawks למיניהם, ביניהם ה-Swainson's היחידים לטיול והבזק של White-collared Swift, בערך המין היחיד שקל לזיהוי בארץ הזו. בנוסף, מין המטרה הראשון לא ויתר ומספר פרטים נראו עפים מעל הכביש לאורך הדרך - פשוט תענוג. הגענו לארנל בגשם ובחושך - אז צפרות לא הייתה.

בסיליסק ירוק

בבוקר שלמחרת החלו להופיע ציפורים חדשות - בעיקר יציבות אך גם נודדות. Tennessee Warbler, Blue-black Grassquit, Variable Seedeater ו- Tanager "כפול": שני מינים של Tanager שאחד מצוי בדרום המדינה, השני בצפון המדינה, אבל הזכרים זהים לגמרי! במקרה זה ה-Passerini's Tanager נכח. שני מינים של זהבנים, יונת קרקע ויציאה לטיול רכוב על אופניים.

Passerini's Tanager

מין ראשון של חופמאי לטיול - Spotted Sandpiper ולשמחתי גם שני מינים של Saltator, שבמהלך כל הטיול חשבתי שראיתי רק אחד. חזרה למלון - הדרורים הרגילים לאזור נצפים - אפילו עם פרחון!

עוד תוכי חדש לטיול, עוד יונה חדשה לטיול ובטיול מסביב למלון - Motmot ראשון לטיול, ואחד לא קל - Broad-billed Motmot (למטה) ו-Green Honeycreeper - ציפור יפהפייה! (מימין)

למחרת יצאנו לטייל במפל לה פורטונה ששכן בסמוך - שני מינים חדשים של קוליברים לטיול - Purple-crowned Fairy ו- Viloet-headed Hummingbird. ביציאה מהפארק נסענו בכביש צדדי במהירות די גבוהה ואז משום מקום צעקתי לאבא שלי לעצור. הוא עצר, חזרנו לאותה נקודה - ועוד מין שממש רציתי לראות, לא יודע איך הבחנתי בו בנסיעה - Yellow-faced Grassquit.

חזרנו למלון להתארגן לקראת יציאה לביקור במטע קפה להסבר קצר על התהליך. ממש ליד הכניסה למטע עוד מין שרציתי לראות אך לא חשבתי שזה יקרה - Gray-headed Chachlaca (שמשום מה כל הטיול התעקשתי לקרוא לה צ'קלקה) ועוד מין חדש של תוכי למסע - כי אף  פעם לא נמאס.

מימין - Gray-headed Chachlaca משמאל - House Wren

יצאנו לכיוון התחנה האחרונה בחלק זה של המסע - נהר השקר - Rio Celeste - נהר המים הכחולים. רק כשיצאנו מהמלון הבחנו בכך שהר הגעש נקי מעננים (מאורע נדיר ביותר) וזכינו לראות אותו במלוא תפארתו. כבר בצידי הדרך מלא Black Vulture בכל פינה. ירד מבול שוטף כל הדרך - נכנסו לשמורה וידענו שמים כחולים לא נראה פה - הכל שקרים, המים לא היו צלולים בעקבות מי הגשמים, אבל מה לעשות, נסתפק במה שיש.

בתוך השמורה רק מין אחד של ציפור יצא בגשם השוטף הזה, אבל הוא לפחות לייפר - Buff-rumped Warbler.

אחרי אכזבה מהשמורה יצאנו לאכול ליד הכניסה אליה - מהתקרה של הכניסה לשמורה השתלשלו המוני עכבישים ענקיים ויפהפיים. המסעדה שכנה בצד השני של הכביש ובהגיענו אליה מין חדש של יונה, אבל יונת קרקע, חשבתי שלא אראה כאלו בכלל - White-tipped Dove. אך כשהגענו למלון שלנו כל האכזבה עברה - אם היה גן עדן זה היה המקום הזה. חדרים מדהימים, בריכות עם ג'קוזי מסביב, אנשים נחמדים, אוכל מדהים - בקיצור חלום! הלכנו לישון מרוצים.

בתמונה למעלה - Rufous-collared Sparrow

למחרת קמתי מוקדם, ווואו, חשבתי שבשלב הזה של הטיול באותו אזור לא יהיו הרבה מינים חדשים אבל התבדיתי. Scarlet-thighed Dacnis יפהפה, Squirrel Cuckoo, Bay-bresated Warbler, עוד Saltator לרשימה, זכר יפהפה של Olive-backed Euphonia ואיך לא - עוד מין חדש של תוכי שהחליט לשיר לי אופרה. לבסוף, כשעמדנו לעזוב והתחיל גשם שוטף - House Wren חמוד החליט לדגמן לי קרוב קרוב.

ומשם המשכנו למונטה ורדה - גן עדן לציפורים ולצפרים...