עיט סוואנות - Aquila rapax

תיאור המין

דומה מאוד לעיט ערבות אך קטן ובהיר ממנו. יש הרואים בהם מין אחד.

עיט הסוואנות מקנן בערבות אפריקה ובהודו. הוא מזדמן נדיר ביותר בישראל ונצפה כאן פעמיים בלבד, שתי התצפיות בנגב המערבי בחודשי החורף. הפרט האחרון שנצפה בארץ בנה קן ענקי על עץ איקליפטוס ואף שהה לידו זמן רב ביחד עם עיט שמש, "השידוך" לא הניב תוצאות מעניינות...

מידות

אורך גוף: 62 - 72 ס"מ. מוטת הכנף 165 - 185 ס"מ. משקל: 1,500 - 3,000 גרם.

שם בערבית: עוקאב אלבדייה ("עיט בהיר").

השם העברי מציין את בית גידולו האופייני - סוואנות עשב באפריקה ובדרום מזרח אסיה.

השם האנגלי (Tawny Eagle) מצביע על הגוון העיקרי שלו - חום צהבהב.

פירוש השם המדעי - עיט שודד/בוזז/חמדני...

תפוצה ומגמות אוכלוסין

מקנן באפריקה, דרום חצי האי ערב ובהודו. בתחום זה תוארו שלושה תתי-מין. יציב במרבית תחומי תפוצתו, הצעירים משוטטים.

בישראל

מזדמן נדיר ביותר. נצפה לראשונה בארץ בנובמבר 1992 בנגב המערבי (Shirihai 1996). בדצמבר 2000 נצפה פרט בונה קן ענקי על עץ איקליפטוס ליד צומת אורים, כשעל אותו עץ עמד דרך קבע גם עיט שמש בוגר (ברק גרניט וצפרים נוספים). פרט זה נצפה מספר רב של פעמים במהלך אותו החורף באזור. כל התצפיות היו בחודשים נובמבר עד אפריל.

סכנות ואיומים

אוכלוסייתו ירדה באזורים חקלאיים באפריקה כתוצאה מהרעלות משניות עקב אכילת יונקים מורעלים. עשוי להיפגע גם מפיתוח תשתיות וקווי חשמל באפריקה ובהודו וכן משינויים במשטר המשקעים באפריקה המשפיעים על הצלחת הקינון.

מידע כללי

קרוב לעיט הערבות, ויש הרואים בהם מין אחד. באופן כללי מעט קטן ובהיר ממנו, צווארו קצר וראשו מעוגל ורחב, גדול אך במעט מעיט צפרדעים.

בעל מגוון של מופעים ועשוי להיות בהיר למדי. הצעירים בהירים יותר מהבוגרים, צבעם הכללי חום חלודי בהיר או קרם עם אברות בצבע אפור כהה, כך שנוצר ניגוד בין האברות לסוככות, בדומה לעיט שמש צעיר. צבע הבוגר חום-אדמה אחיד למדי, עם פספוס אורך על החזה ופספוס רוחב עדין על האברות, בדומה לעיט ערבות אך ללא שפת הזרימה השחורה. לכל המופעים סוככות על-זנב, על-שת וגב תחתון בהירים.

מאכלס ערבות עשב וספר-מדבר או חורש דליל. נעדר מאזורים מיוערים או ממדבר צחיח.

דומה במזונו לעיט הערבות. לעיתים קרובות חומס מזון מעופות אחרים או מטורפים דוגמת שועלים ותנים.

זיהוי

עיט בינוני-גדול, דומה מאוד לעיט ערבות אך מעט קטן ממנו, וגדול במעט מעיט צפרדעים.

הצוואר הארוך, הראש הקטן, הזנב הקצר יותר והכנפיים המשוכות קדימה בתעופה משוות לו צללית מיוחדת. עמידתו זקופה וניצבת יותר.

בכל המופעים, צבעו הבהיר (לבן או קרם) של העל-שת הנמתח למעלה עד למרכז הגב, מבדילים אותו מעיט ערבות, מעיט חורש ובמיוחד מהמופע הבהיר של עיט צפרדעים. אצל עיט ערבות, עיט חורש ועיט צפרדעים הכתם הבהיר מוגבל רק לסוככות העל-זנב, אך עקב חילוף יכול להופיע כתם לבן קטן נוסף בגב התחתון.

דגם תחתית הכנף מסייע לזיהוי הבוגרים והתת-בוגרים: האברות מפוספסות בפספוס רוחב עדין, לעומת הפספוס הבולט של עיט ערבות, והן חסרות שפת זרימה שחורה. אברות היד הפנימיות בהירות ויוצרות "חלונות" בהירים, מנוגדים ל"אצבעות" השחורות.

הצעירים בהירים, בגוון כללי חולי או חלודי, ועשויים להיות דומים לעיט שמש צעיר, אלא שהם חסרים את הפספוס על החזה והסוככות, האופייני לעיט שמש, וכמו כן נבדלים בגודל ובצללית.

ערך זה נכתב על ידי אסף מירוז

חוויות עם עיט סוואנות - השישי לישראל... חוויות עם עיט סוואנות - השישי לישראל...

דודו ראבד 22.7.16:

לפני כ- 10ימים גילתה אולגה צ'גין עיט סוואנות בשדות קיבוץ גבולות, ביום ששי ה- 16.7 נסעתי עם 2 חברים וראינו אותו אבל לא הסתפקתי במבט החטוף והרחוק הזה וכעבור שבוע חזרתי למקום עם מאיר.

הגענו בחמישי אחר הצהריים ועם צפרים נוספים הצלחנו לאתר אותו, ראינו אותו נהדר עומד על אקליפטוס וסורק את סביבתו, אחרי כחצי שעה הוא עף.

ממש לקראת חושך איתרנו אותו שוב ממש כמו שתכננו וחיכינו שיחשיך כדי שנדע איפה הוא ישן, למחרת לפני אור ראשון היינו באזור הלינה שלו סרקנו את העצים ואיתרנו אותו כמה עצים רחוק יותר משהיה עם רדת החשכה,

התקרבנו עד כ-60 - 70 מטר ממנו וצפינו בו כדי ללמוד את התנהגות הבוקר שלו, אחרי זמן כשהיה כבר אור העיט זינק לעבר עיט גמדי שעבר בסביבה אבל לא הצליח להשיגו וחזר לענף שממנו עף.

אחרי כ-10 דקות הגיע עקב עיטי והסוואנות זינק לעברו העקב צלל לקרקע העיט נחת גם הוא ושניהם נעלמו בין קני השלף, אחרי דקות בודדות העיט התרומם וראיתי בטפריו טרף מתברר שהוא חמס את העקב, העיט עף לעבר גזע עץ יבש קרוב יותר אלינו וראינו שיש לו מריון.

עיט סוואנות "מפרק" מריון חולות - מאיר לוי

לקח לו כ-45 דקות לחסל את המריון, לא היינו יכולים לבקש מתנה יותר יפה מזו לסיום היומיים האלו.

ממש עם גמר ארוחת הבוקר שלו הגיעו כמה צפרים נוספים עמדו מרחוק וראו איך העיט עף מערבה לאקליפטוס יבש נוחת על קצה הענף העליון ושם עמד כשעה וחצי תוך סריקות לכל הכיוונים, נפרדנו ממנו לשלום ועזבנו את האזור.

שבת שלום

נתנאל 22.7.16:

אתמול היה יום מדהים ללא ספק. בלתי נשכח...

פגשתי את יגאל מוקדם בבוקר עם שני בניו ויחד עם יעקב סאבו נסענו לאזור גבולות כדי למצוא את עיט הסוואנות הנחשק שמסתובב שם כבר כשבוע.

כבר בדרך ראינו 2-3 דאות שחורות-כתף ועקב עיטי.

התחלנו באזור שדרת האקליפטוסים ששם ידוע שישן בדרך כלל אבל לא מצאנו אותו. אולי ראינו משהו מרחוק אבל לא היינו בטוחים (בהמשך זה כבר לא היה משנה...). המשכנו לשדות עם ערמות הקציר.

בז עצים בציד היה הדורס הראשון. חוץ מזה היו עוד המון דורסים, אחרי שקמו מהלינה ולפני הציד. עקבים עיטיים (כולל הפרט הכהה), עיטים גמדיים, דיות שחורות וכו'.

בין לבין היה גם סלעית אירופית שראינו כמה פעמים במקום קבוע.

ידענו שהסיכוי הטוב הבא הוא לראות את העיט הוא כשמגיע ללינה אחרי הצהריים. המשכנו להסתובב עד השעה הזאת.

קפצנו למט"ש צאלים, אך חוץ מ 2 צוללי ביצות הכל רגיל (המון טבלנים גמדיים, קצת פחות ברכיות, אגמיות, תורים מצויים ואנפה אפורה).

לא רחוק משם גם חמריה חלודת-זנב ששרה והסתובבה באזור.

המשכנו להסתובב, ליד הישוב יתד עשרות חסידות.

התחלנו לחזור לשדות של גבולות. בדרך היה מקבץ יפה של 5 כחלים צעירים על העצים.

חזרנו שוב לשדות כשראינו מרחוק המון דורסים שמתחילים לחזור לשטח הלינה. בעיקר דיות שחורות (מעל 100 דיות הגיעו חזרה אחרי הצהריים). אליהם הצטרפו שוב, עיטים גמדיים, עקבים עיטיים, ועוד דורס שראינו מרחוק מטריד עקבים עיטיים. כבר ידענו שזה משהו שונה - עיט ניצי צעיר!!

אחרי שהציק לעקבים עבר לדיות ונחת בשטח.

המשכנו להסתובב ואז פתאום העיט הופיע בגובה אפס מעלינו, עשה כמה סיבובים והתרחק. זו חוויה בפני עצמה. טיפה הוריד את התסכול מפספוס עיט הסוואנות.

חזרנו לאקליפטוסים לזמן קצר אך העיט לא הופיע.

חזרנו שוב לשדות לניסיון אחרון לפני שנוותר סופית. בזמן הנסיעה ראינו מרחוק דורס גדול על עץ, באמצע השדות. במבט קצר במשקפת ידענו שמדובר בעיט. התקרבנו לאט לאט וראינו שהיה שם רכב עם צפרים שמצלמים אותו. הבנו שמדובר בעיט הסוואנות. צילמו וצילמנו ועדיין לא האמנו שהצלחנו לראות אותו ובתצפית כל כך ממושכת!

אחרי כמה דקות התרומם מהעץ ועף לאקליפטוסים ללינה. זה השלב שעזבנו את השטח.

כולנו הסכמנו שהיה יום רווי חוויות והיה שווה כל טיפת זיעה.

תודה גדולה ליגאל על המאמץ שהיה כרוך ביום הזה. היה כיף!!